‘Alles draait om beleving’

  15 juli 2021  |    Interview

Gabbiano lokt de klant, de winkels zorgen voor de beleving. Dat is de filosofie van het modemerk. Directeur Mansur Aksu: “Wij moeten de klant verleiden.”

Beleving is een ding bij Gabbiano. Dat begint zodra je de showroom in het hoofdkantoor betreedt. Het is de ultieme mancave, alsof je op een filmset bent. Midden in de ruimte staat een koffiecorner annex bar, een wand uit driehoog opgetrokken afgeschreven zeecontainers, die deels fungeren als vergaderruimtes en anderzijds slim bij het magazijn zijn getrokken. Er pronkt een motor, type caféracer, en veel andere attributen van ruige materialen. Blank staal, hout en steen vormen het decor voor diverse intieme zitjes, omringd door de nieuwste collecties. Dit is de plek waar Gabbiano de kleding aan zijn partners toont. Dé plek om directeur Mansur Aksu te interviewen.

Over de gamechanger hoeft Mansur geen seconde na te denken.
“Twee jaar geleden hebben we ons businessmodel radicaal omgegooid, the biggest gamechanger so far! Waar we voorheen uit voorraad verkochten, zijn we toen overgestapt op een pre-ordered systeem. Dat was nodig om uit te kunnen breiden naar het buitenland. Omdat we toch bezig waren, hebben we tegelijkertijd alle bedrijfsprocessen optimaal geautomatiseerd. Eén druk op de knop en alles is duidelijk!”

Geen voorraad? Hoe verkopen winkels jullie kleding dan?
“Winkels zullen altijd blijven bestaan, maar hun rol verandert. Consumenten gaan naar winkels om de beleving te ervaren. Om de consumenten naar winkels te lokken, moeten wij als merk in rechtstreeks contact staan met de eindgebruikers. We moeten hen verleiden om bij een van onze partners – de winkels – te komen kijken. Het lijkt raar, maar dat doen we via de webshop. Online kunnen we de complete collectie laten zien, dat kan niet in de meeste winkels. Al onze partners, 250 retailers, beschikken over een eigen web-based B2B-portaal, dat zo is ingericht dat de retailer zo min mogelijk risico loopt. Onder andere door een kleinere voorraad. Als een consument bij een winkel komt om te ‘beleven’ en een item is niet op voorraad, dan gaat de winkelier naar dat portaal. Een paar keer klikken en wij versturen het naar de winkel.”

Zagen retailers dat voordeel meteen?
“Nee, helemaal niet. Toen we zes jaar geleden onze website voor de consument lanceerden, stuitte dat op veel weerstand bij de retailers. Zij zagen dit als directe concurrentie. Dat was het niet, het was onderdeel van onze strategie om dichter op de consument te zitten. Het creëren van beleving versterkt, naast het merk, ook de positie van de retailers.”

Gabbiano lijkt meer een lifestyle dan een kledingmerk.
“Precies! En dat willen we overal uitstralen. Naast de website zijn social media heel belangrijk: via Facebook en Instagram kunnen we onze lifestyle supergoed presenteren. Ook spelen influencers een steeds belangrijkere rol. Consumenten identificeren zich met hen en daar houden wij rekening mee. Wat ook helpt, is dat er BN’ers te spotten zijn in Gabbiano-jeans. En niet de minste!”

Heeft het thuiswerken effect op de kledingmarkt?
“We gaan op een informelere manier met elkaar om en dat zien we terug in de kleding. Het pak met das heeft plaatsgemaakt voor de jeans met een hemd of sportief jasje. De zakenman heeft plaatsgemaakt voor de urban man. Prins Claus gaf in 1998 al het goede voorbeeld en sprak de woorden: ‘Bevrijd uzelf en waag de reis naar ’t paradijs van de open kraag.’ Eigenlijk zijn we allemaal volgers, al zijn de verschillen groot. Elk land heeft zo zijn eigen stijl of behoefte. Alleen al in een relatief klein land als Nederland zijn de verschillen groot. In het noorden is de consument conservatiever, houdt hij vast aan traditionele modellen. In het zuiden is de consument hipper en volgt hij meer moderne trends.” Binnenkort voegen jullie vier nieuwe landen aan jullie afzet gebied toe.

Wat zit er verder in de pijplijn?
“Er komt inderdaad verdere expansie naar het buitenland aan. Alles staat daarvoor zo goed als in de startblokken. Daarnaast openen we winkels op A-locaties, winkels die volledig in het teken staan van de beleving van Gabbiano Denim. En van in contact blijven met de consument. Er is geen grotere kick dan wanneer ik iemand op straat zie lopen in kleding van ons!”

Als je mij vraagt wat het succes is van Gabbiano, dan zeg ik: maximale toewijding, gedreven door passie.
“Klopt! Wij zijn altijd in discussie, geen proces blijft onbesproken. Thuis is het onderwerp inmiddels verboden en als we het wel over de zaak hebben, dan grijpt mijn zoon in. Hij is zo grappig, in no time heeft hij de lachers op zijn hand!”

Lees het gehele artikel en andere artikelen in FACES