Bonded Services: ruim 12 miljoen pakketjes p/m op Schiphol Logistics Park

  9 juni 2020  |    Nieuws

In het magazine Logistiek Vastgoed Nederland 2020 gaf Edward Witlox, managing director van Bonded Services, een interview over zijn activiteiten op Schiphol Logistics Park. Lees hier zijn indrukwekkende verhaal.

Luchtvrachtexpediteur Bonded Services is sinds medio 2018 de trotse huurder van twee units van AMS Cargo Center op Schiphol Logistics Park. Een logische keuze, zegt managing director Edward Witlox. “Een mooi en duurzaam gebouw op vijf minuten van Schiphol.”

AMS Cargo Center is gelegen op Schiphol Logistics Park en is een multi-tenant distributiecentrum met een totale oppervlakte van circa 34.000 m2, verdeeld over vijf units. Bonded Services huurt twee units, samen goed voor 11.000 m2 en beschikt over dertien loading docks. “En eigenlijk is het al aan de krappe kant”, schetst Witlox de rappe groei van het bedrijf.

Doorslaggevend
Witlox toont zich content met de locatie en het gebouw; goed gesitueerd ten opzichte van Schiphol en de A4, relatief weinig kantoorruimte ten opzichte van ‘de vloer’ en een hoge mate van duurzaamheid (BREEAM Very Good), wat één van de speerpunten is in het beleid van moedermaatschappij Iron Mountain. “Ontwikkelaar Proptimize toonde zich zeer flexibel en werkte goed mee in de aanloopfase”, blikt Witlox terug. “Dat was mede doorslaggevend voor onze keuze voor AMS Cargo Center.”

Inklaren
Bonded Services is één van de grootste onafhankelijke partijen voor het inklaren en verder distribueren van consumer goods, legt Witlox uit. Inclusief flexibele inhuur werken er nu ongeveer tachtig medewerkers bij Bonded Services, waarvan een kleine twintig op kantoor. Goederen afkomstig van webshopplatformen als AliExpress, eBay en Wish worden door Bonded Services afgehaald op Schiphol en arriveren in het warehouse, of eigenlijk: de crossdocking area. De douane-afhandeling van de binnenkomende goederen is grotendeels geautomatiseerd. “Dat moet wel vanwege het hoge aantal zendingen dat we afhandelen.”

Last mile distributie
”We verwerken en sorteren de pakketten en eventueel labelen we de pakketten voordat de zendingen met last mile carriers, zoals DHL en DPD worden meegegeven.” Dat gebeurt in een hoog tempo in een nagenoeg volledige 24/7-operatie. “Wij coördineren de last mile distributie in Europa en iedere zending moet in principe binnen 24 uur ons pand weer verlaten.” Bonded Services verzorgt daarnaast voor bestellingen de verzending via de post. “Vanwege corona zien we de goederen nu niet meer alleen via Schiphol binnenkomen, maar ook via onder andere Luik en Maastricht en zelfs met truck vanuit China, omdat luchtvracht op dit moment erg duur is. Vorige maand handelden we 9 miljoen pakketjes af, deze maand meer dan 12 miljoen. We denken dat de verschuiving in consumentengedrag naar online blijvend is en kijken stiekem al naar extra crossdocking-faciliteiten op het business park.”

Bonded Services Nederland

  • Opgericht in 1966
  • Actief in Cross Border e-commerce sinds 2013
  • Maandelijks volume: ca. 4-5 miljoen kg ofwel 10-12 miljoen pakketten; declaraties: 8 miljoen
  • Personeel: 48 vast, 10-40 flex
  • Openingstijden: 24/7
Arnoud van der Wijk

Arnoud van der Wijk

Projectmanager, SADC

a.vanderwijk@sadc.nl