‘De bouw van het meest duurzame en innovatieve business park van Europa is gestart’

  10 juli 2019  |    Interview

In de zomereditie 2019 van het magazine Haarlemmermeer INTO business verscheen het onderstaande interview met Jeanet van Antwerpen, Anne Peters en Coert Zachariasse over de ontwikkeling van Schiphol Trade Park en de Amsterdam Business Campus Square van Delta Development Group in het bijzonder.

Artikel
Na een lange periode van planvoorbereiding, conceptontwikkeling, marketing en sales komt Schiphol Trade Park langs de Rijnlanderweg in Hoofddorp nu ook fysiek van de grond. De eerste grondaankopen werden al in de jaren negentig gedaan. Aan de planvoorbereiding is vooral de afgelopen zeven jaar hard gewerkt. Inmiddels zijn de eerste kavels verkocht. “Voor iedereen is nu zichtbaar dat de fysieke ontwikkeling van wat het meest duurzame en innovatieve business park van Europa moet worden, van start is gegaan”, stelt Jeanet van Antwerpen, CEO van gebiedsontwikkelaar SADC.

Wat gebeurt er allemaal op Schiphol Trade Park?
“Schiphol Trade Park is zo groot dat we verschillende deelgebieden hebben benoemd, omdat deze gebieden ook verschillende vestigingskenmerken hebben”, legt Jeanet uit. “Zo is de A4 Skyzone bijvoorbeeld een echte zichtlocatie vanaf de snelweg. De Trade Boulevard ligt aan de entree van de Logistieke kernzone op Schiphol Trade Park. Daar komen logistieke bedrijven met een showroom aan de voorzijde. Gebouwen met een open karakter, vandaar de naam Boulevard. Daarna volgt dan een grote logistieke zone voor de wat grotere bedrijven in de logistiek. Verder willen we een gebied ontwikkelen speciaal voor datacenters. En waar we de komende tijd de ‘spotlights’ op zetten, is het gebied bij NS-station Hoofddorp.”

Gloednieuwe stationslocatie
Direct naast Schiphol Trade Park ligt het NS-station Hoofddorp. Vanaf de doorkruising van de Geniedijk tot aan het station ligt een gebied van 12 hectare. Hier wordt weer een ander programma aan functies ontwikkeld dat past in een stationsomgeving. “Denk aan kantoren en bedrijven op het gebied van Research & Development. Bedrijven waar veel mensen werken, die een hogere vervoerswaarde ambiëren en dicht bij het treinstation willen zitten. We zitten ook te denken aan een Life Sciences Campus.” De eerste zeshonderd meter vanaf de A4 wordt niet bebouwd. Hier lopen namelijk de LIB-lijnen (Luchthavenindelingbesluit) van Schiphol. Vanwege het luchtverkeer mag hier niet of beperkt gebouwd worden en mogen er niet veel mensen verblijven. Deze strook tot aan de Skyzone wordt deels gebruikt voor waterberging. “We zijn nog aan het nadenken of we hier zonnepanelen gaan plaatsen, die ook voor een deel in het water kunnen staan”, vertelt Jeanet.

Papier en bankjes van olifantsgras
De rest van dit gebied wordt onder meer gevuld met olifantsgras, wat overigens ook geldt voor grote delen van Schiphol Trade Park die nu nog niet verkocht worden. Buiten dat het vanuit de duurzaamheidsgedachte goed is om te kiezen voor tijdelijk gebruik, slaat olifantsgras heel veel CO2 op. Bovendien is olifantsgras, dat wel drie tot vier meter hoog kan worden, ganswerend en dat is goed voor de luchtvaart. “Olifantsgras is een grondstof voor biobased composiet. Voor de hoeve bij C-Bèta staat een bankje dat deels gemaakt is van olifantsgras. Je kunt er ook papier van maken. Het is super circulair”, geeft Jeanet aan.

Nu Schiphol Logistics Park, aan de ‘overkant ’ van de A4, is uitverkocht , is er een toenemende vraag naar logistieke kavels op Schiphol Trade Park.

A4 Skyzone voor logistiek
De eerste echte bebouwing die je vanaf de A4 kunt zien, is de A4 Skyzone. Hier kunnen logistieke bedrijven zich vestigen. “Zo’n bedrijf zit altijd in het zicht, dus het moeten mooie fronten worden. Je moet iets doen met de gevel en vrachtwagens mogen niet aan deze kant komen”, vertelt Anne Peters, Salesmanager bij SADC. Voor de Skyzone is al één kavel verkocht, voor drie andere kavels is een reserveringsovereenkomst gesloten. “Het zijn lange processen bij onze klanten”, voegt Jeanet toe. “Als binnen een jaar tot koop wordt overgegaan, dan is dat supersnel. Vaak duurt het wel een paar jaar. We hebben nu meerdere concrete klanten, maar de kavel is pas verkocht als het geld op onze rekening staat.” Nu Schiphol Logistics Park, aan de ‘overkant’ van de A4, is uitverkocht, is er een toenemende vraag naar logistieke kavels op Schiphol Trade Park.

Hotel
Aan het begin van dit jaar zijn de eerste kavels uitgegeven aan Necron en Delta Development. Necron is gestart met de bouw van een Intercity hotel met 240 kamers, vlakbij het treinstation. Het wordt een 3-sterren Steigenberger Hotel. Het gebruik van onder meer een WKOinstallatie (Warmte-Koude-Opslag), zonnepanelen en het scheiden van grijs en zwart water sluit aan bij de duurzaamheidsvisie van SADC.

Trade Boulevard als hoofdwinkelstraat
Delta Development heeft 5 hectare grond afgenomen voor de bouw van het Amsterdam Business Campus Square (ABC Square, zie kader). Dit gebouw neemt een groot deel van de 12 hectare grote Trade Boulevard in beslag. Deze boulevard, die de naam Airborne Avenue krijgt, is de ader van menselijk verkeer door dit gebied. De gebouwen hebben aan de voorzijde kantoren en showrooms. Er wordt bij de bouw ook heel veel glas gebruikt. Het logistieke proces vindt aan de achterkant plaats. Daar zijn de docks voor de vrachtwagens en kunnen de medewerkers parkeren.

Volgens Coert Zachariasse, CEO van Delta Development Group, speelt het concept van ABC Square in op de bredere en veranderende vraag naar logistiek vastgoed in de Amsterdamse regio. Het concept met zeer veel flexibiliteit en de mogelijkheid om representatieve showrooms, pick-up points, kantoren of value-add ruimten te creëren, geeft de ruimte om in te spelen op de snelle veranderingen in B2B, B2C en B2B2C supply chains. Daarnaast zijn aspecten als de goede bereikbaarheid per auto én OV, een optimale en aantrekkelijke werkomgeving voor werknemers en een zeer hoog niveau van duurzaamheid, belangrijke onderdelen van deze volgende generatie logistieke gebouwen.

Anne kreeg de plannen voor deze boulevard drie jaar geleden te zien. “Ik vroeg me af wat voor partij we daarvoor zouden kunnen vinden. Maar uiteindelijk is dus de eerste kavel geleverd. Ik vind dat heel bijzonder. Als we de artist impressions mogen geloven, dan wordt dit prachtig. Er zit een strak beeldkwaliteitsplan achter, omdat dit de overgang is van grootschalige logistiek richting een gebied met kleinschaligere logistiek en lagere gebouwen.”

‘Je wilt mooie etalages zien als je er langs loopt of fietst en geen dichte dozen. Je moet hier het boulevardgevoel krijgen .’

Jeanet beschouwt de boulevard, die straks via de afslag Hoofddorp-Zuid te bereiken is, als het visitekaartje van het Schiphol Trade Park. “Je kunt het vergelijken met de hoofdwinkelstraat. Je wilt mooie etalages zien als je er langs loopt of fietst (er komen aparte voet- en fietspaden) en geen dichte dozen. Je moet hier het boulevardgevoel krijgen. Zo komen er ook bomen langs de boulevard te staan. Auto’s zullen er ook gebruik van maken, maar het vrachtverkeer neemt een route achterlangs.”

Olifantsgras in de infrastructuur
ABC Square gaat in november open. Contractueel is afgesproken dat de infrastructuur voor de hoofdweg dan ook gereed is. SADC heeft deze opdracht circulair aanbesteed. Dit betekent onder meer dat je niets beschadigt en waarde toevoegt. De kandidaten moesten ook materiaal gebruiken dat al gerecycled is en dat op een gegeven moment weer makkelijk weggehaald kan worden om daarna opnieuw te worden gebruikt. Design for disassembly. “In de ontwerpfase denk je al na over wat er mee moet gebeuren als je het weer uit elkaar haalt”, legt Jeanet uit. KWS had daar de beste inschrijving voor gemaakt. “Zij gebruiken bijvoorbeeld 100% gerecycled asfalt uit het HERA-systeem en betonnen vloermaterialen waarin het olifantsgras dat op Schiphol Trade Park wordt geteeld, wordt verwerkt. Bovendien draait alle dieselapparatuur tijdens het bouwproces op de schoonste CO2-besparende diesel. KWS is in april al begonnen met de eerste werkzaamheden voor de hoofdinfrastructuur.”

‘Wij proberen de hospitalitygedachte die je in een hotel hebt, op gebiedsniveau toe te passen .’

C-bèta en de toekomst
C-Bèta, dat aan de Rijnlanderweg 916 ligt, is de circulaire experimenteerplek. In het voorhuis bevinden zich al kleine bedrijven. De schuur op het terrein, waar nu nog olifantsgras ligt opgeslagen, wordt op een circulaire manier herontwikkeld. Innovatieve bedrijven die bezig zijn met vernieuwing van materialen of producten, kunnen hier dan straks terecht. Overigens laat de verbouwing nog even op zich wachten. “We zijn nog bezig met alle onderzoeken die nodig zijn, voordat je mag gaan verbouwen. De verwachting is dat volgend jaar zomer de units in gebruik worden genomen.” “Wij proberen de hospitalitygedachte die je in een hotel hebt, op gebiedsniveau toe te passen”, stelt Jeanet. “De kennis die we met eerdere terreinen opgedaan hebben, passen we nu ook voor Schiphol Trade Park toe. We maken het gebied toekomstbestendig en dat blijven we ook bewaken.”

Coert Zachariasse, CEO Delta Development Group (ontwikkelaar van ABC Square)
Amsterdam Business Campus Square Delta Development Group in Hoofddorp staat garant voor het Amsterdam Business Campus Square (ABC Square), waarvan de eerste fase 5 hectare inneemt. Met de aanleg van het hoogwaardige bedrijfsgebouw is in april al een begin gemaakt. De oplevering staat gepland voor november van dit jaar. De start van fase 2 is voorzien begin 2020. ABC Square biedt de flexibiliteit om productie- en distributieruimtes, met representatieve showrooms en kantoorruimte in één pand te combineren. ABC Square wordt gebouwd op basis van circulaire Cradle to Cradle principes. Delta Development Group is een pionier in het bouwen van circulaire gebouwen. ABC Square wordt gebouwd met ‘design for disassembly’ als uitgangspunt en een geheel circulaire staalconstructie. Daarnaast vindt uitsluitend toepassing plaats van niet giftige materialen die of veilig terug kunnen naar de natuur of technisch weer gerecycled kunnen worden. Het gebouw levert meer energie dan het verbruikt, doordat het gehele dak voorzien is van photovoltaïsche panelen. Door toepassing van olivine in de truckcourts en de groene gevels bindt het gebouw actief de aanwezige CO2 in de lucht en geeft zuurstof daarvoor terug, Het gebouw is BREEAM Excellent gecertificeerd.

Bron: Haarlemmermeer INTO business
Tekst: Martin Hoekstra
Foto’s: Sven van der Vlugt

Anne Peters

Anne Peters

Salesmanager, SADC

a.peters@sadc.nl