Hoe vind jij zelf de beste locatie voor een nieuw bedrijfspand?

  13 januari 2016  |    Blog

Zoek jij een plek voor een nieuw bedrijfspand? In en rond Amsterdam zijn er vele bedrijventerreinen. En dan rekenen ik daar terreinen voor kantoren nog maar niet bij. Als je jouw bedrijf wilt verhuizen naar een nieuwe locatie, dan is er dus nogal wat keuze. Mocht je die herhuisvesting zelf doen, dan kun je daar wel wat hulpmiddelen bij gebruiken, want er zijn valkuilen genoeg. Ik selecteer op basis van deze checklist al jaren de meest geschikte locaties voor mijn klanten.

Een nieuw bedrijfspand, waar let je op?

A. Over oud- versus nieuwbouw.

Een van de eerste vragen die ik ondernemers stel bij het eerste gesprek. Gaat je voorkeur uit naar oud- of nieuwbouw? Dat is vaak een opmaat naar veel meer verkennende vragen.

  • Zijn er passende gebouwen beschikbaar?
  • Kan een verbeterde/groene energiehuishouding een concurrentievoordeel worden?
  • Past de nieuwbouw op locatie x binnen het bestemmingsplan?
  • Wat zijn de kosten en baten van nieuw versus oud?

Tip 
Alle panden die na 2020 worden opgeleverd moeten voldoen aan strengere wettelijke normen voor hun energiehuishouding. Lees: panden die niet aan die normen voldoen zullen minder waard worden.

 

B. Over bereikbaarheid.

Ga na hoe jouw personeel, klanten en leveranciers nu naar jouw bedrijf komt. Is dat per fiets, openbaar vervoer (trein, bus metro), auto, bestelbus, vrachtauto? En is er wellicht extra personeel voorhanden in die omgeving?

  • Bereikbaarheid voor personeel.
  • Bereikbaarheid voor klanten.
  • Bereikbaarheid voor leveranciers.

Te doen
Pak een snelwegenkaart. Trek een cirkel van +/10 kilometer om je oude locatie. 90% van de bedrijven verhuist binnen deze straal. Zet stippen waar je (grootste) afnemers zitten. Maak eenzelfde tekening voor jouw personeel en leveranciers.

Tip 
Als werkgever vergoed jij de reiskosten voor jouw personeel. Verhuizen kan deze lastenpost verlagen/verhogen.

 

C. Over parkeren.

Parkeren mag en kan niet overal. Hoeveel parkeerplekken mag je reserveren op eigen terrein? Is daar ruimte voor klanten of moeten die betaald op de openbare weg parkeren? En hoe zit het met de (tijdelijke) plek voor de bestelbussen en vrachtwagens van je leveranciers?

  • Is er ruimte voor (klant)auto’s, vrachtwagens, motoren, fietsen.

Te doen

Lees het bestemmingsplan van de nieuwe locatie. Daar staan de parkeernormen in de regel gewoon in.

 

D. Over zichtlocatie.

Een sloper is geen schilder. Zichtbaarheid met een chique dan wel duurzame of gelikte uitstraling is niet voor ieder bedrijfspand noodzakelijk noch gewenst. Een kavel op een zichtlocatie is al gauw 5% tot 10% duurder. Daarbij worden er vaak hogere eisen gesteld aan een bedrijfspand. Reden genoeg om je af te vragen:

  • Welke uitstraling past bij mijn bedrijfsactiviteiten?
  • Zijn er specifieke eisen waar het pand op deze locatie aan moet voldoen?
  • Klopt dat bij mijn bedrijf, een zichtlocatie?

Tip 

Een zichtlocatie behoudt beter z’n waarde en je straalt ook uit dat je een winnaar bent.

 

E. Over de omgeving.

De omgeving rond een nieuw bedrijfspand, de wegen, de openbare ruimte en buren bepalen een groot deel van de aard van het gebied, van de uitstraling en van de waarde van de locatie. Dat geldt voor nu en later. Oriënteer je daarom op de plek, neem kennis van de business van de buren en verdiep je in de planvorming.

  • Zit het gebied in de lift of verpaupert dit?
  • Wat doen de bedrijven in de omgeving? (Denk stank, stof, geluid, vrachtwagen bewegingen, parkeeroverlast, scholen).
  • Wat zijn de plannen? Omleggen wegen, aanleg woonwijk, extra (ondergrondse) infra.

Te doen
Praat met planologen, ondernemers in de buurt, gemeenteraadsleden, makelaars en gebiedsontwikkelaars.

 

F. Oh ja, niet vergeten.

En dan blijven er nog altijd zaken over die ik zo tussen neus en lippen door vraag aan ondernemers die willen verkassen. In willekeurige volgorde:

  • Wat voor faciliteiten wil je op een terrein? Denk aan beveiliging, schoonmaak, openbare ruimtebeheer.
  • Heb je behoefte aan een actieve bedrijven- of ondernemersvereniging op het bedrijven terrein?
  • Heb je specifieke wensen voor digitale bereikbaarheid (glasvezel)?
  • Heb je bedrijfsactiviteiten die een specifieke stroomvoorziening nodig hebben?

 

G. De uitsmijter.

Je kunt willen zitten waar je wilt. Het moet ook mogen. In het bestemmingsplan staat welk type bedrijf zich mag vestigen.