6 juni 2016  |    Interview, Kennisartikel

Interview met Achmed Baâdoud, stadsdeelvoorzitter Amsterdam Nieuw-West

Als je stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud vraagt naar het geheim van Amsterdam Nieuw-West, dan zal het moeilijk zijn om hem in zijn enthousiasme en politieke vuur te onderbreken. Zijn geloof in de kracht van deze Arrival City is ongeëvenaard en rolt in volzinnen over de vragensteller heen.

Wat is hun kracht?

Kracht van het verschil
Het stadsdeel telt 150 verschillende nationaliteiten. Dit deel van Amsterdam, ooit ingericht als ruime buitenwijk met betaalbare woningen voor de stedelingen trok al snel andere nationaliteiten. Eerst Friezen en Duitsers aangevuld met de Indonesiërs, Marokkanen en de Turken. Na de onafhankelijkheid kwamen de Surinamers naar deze Arrival City, gevolgd door Italianen, later Polen, Bulgaren en nu komen de Syriërs, zo zegt Baâdoud opgewekt. “Juist daarom gaat aanpassen hier zo gemakkelijk. Je buren hebben zelf ooit ook hun slaapplaats moeten inrichten,” aldus de stadsvoorzitter. “En iedereen wil zijn eigen bijdrage leveren. Dat gaat veel verder dan integreren. Iedereen wil participeren, zelf stenen toevoegen aan het bouwwerk.”

“Deze grond kan ons allen dragen.”

Ondernemend
“Het is dan ook geen wonder dat zoveel succesvolle ondernemers juist hun wortels hebben in Nieuw-West. Neem bijvoorbeeld de supermarkt Tanger in Nieuw-West. Deze succesvolle etnische supermarktketen heeft ooit hier haar eerste vestiging en inmiddels groothandel geopend. Maar ook de vele kleine koeriersdiensten in Nieuw-West spelen handig in op de transitie van detailhandel naar online verkoop. Iedereen grijpt hier zijn kans,” aldus Baâdoud.

Vertrouwd en anders
“Wij zien dat het succes van die diversiteit ook andere ondernemers aantrekt. Internationale investeerders komen steeds vaker poolshoogte nemen. Het van oorsprong Turkse Corendon vestigde zich in Lijnden. En we zijn druk met een Turkse partij die een ziekenhuis wil openen in Nieuw-West. Een groot Amerikaans bedrijf wat onder meer producten maakt voor medisch onderzoek breidt haar vestiging op Business Park Amsterdam Osdorp uit. Ook heeft het bekende modebedrijf No-Excess zijn weg gevonden naar dit bedrijventerrein.”

De rol van Business Park Amsterdam Osdorp
“Een bedrijventerrein dat zelfs in crisistijden nog kavels kan uitgeven, schept vertrouwen voor de hele buurt. En sinds wij er samen met SADC voor hebben gekozen om de Schipholbinding als vestigingseis deels los te laten en te kiezen voor het concept Arrival City, ontstonden er nieuwe mogelijkheden, voor iedereen. Zo kwam er een McDonalds. Dit 24-uurs filiaal geeft niet alleen vertrouwen. Onder de streep levert het ons stadsdeel ook nog eens 120 banen op voor jongeren die anders op straat rondhangen. Het Chinacenter past ook mooi in dat kleurrijke plaatje.”

“Het leven in Nieuw-West is geen foto maar een film.”

Beter imago
Voor Baâdoud is het stadsdeel niet af. “We zijn nu toe aan the ext level”, zo beweert hij. En dat zal het imago zijn van mijn stadsdeel. “Ik zie nu het imago van Nieuw-West al kantelen doordat we o.a. enorm veel initiatieven aantrekken. Wij trekken nu ook weer de Amsterdammers aan die wel in Amsterdam willen blijven wonen, maar dan behoefte hebben aan een ruime woning met een tuin. Werken in de stad en leven in het groen heeft hier een mooie balans. En toch sta je in 15 minuten op het Leidseplein. Het is overigens ook 7 minuten van mijn voordeur tot aan Schiphol. Als je het goed beschouwt is Amsterdam Nieuw-West dus eigenlijk het hart van de Metropool.” En niemand kan dat beter bezingen dan Achmed Baâdoud.

Rinke van der Veen

Rinke van der Veen

Communicatiemanager, SADC

r.vanderveen@sadc.nl