23 november 2021 | Interview
Vice president Ruud Drijsen is trots: logistiek dienstverlener Nippon Express hield ondanks alles in 2020 zijn logistieke dienstverlening op vertrouwd hoog niveau. De uitdaging van 2021 is de verhuizing, naar een nieuw, zeer duurzaam pand op Schiphol Trade Park.
Al sinds de jaren zeventig is Nippon Express vertegenwoordigd in Nederland. De grote Japanse logistieke dienstverlener verzorgt zowel zeevracht als luchtvracht, dus zijn er vestigingen op de mainports in ons land: luchthaven Schiphol en zeehaven Rotterdam. Ik spreek Ruud online, noodgedwongen werkt ook hij veel thuis.
Eerst maar de roze olifant, dan hebben we die afgehandeld.
“Ook voor Nippon is het natuurlijk een heel bijzondere tijd, door covid-19. Het is voor een aantal sectoren die wij tot onze clientèle rekenen een zeer spannende tijd. Dat heeft ook effect op ons, maar we hebben gelukkig een brede spreiding qua klantenkring. In een aantal sectoren gaat het heel goed, hightech, medicals en food bijvoorbeeld. De stijging in werk voor die sectoren vangt de afname uit andere sectoren, zoals aerospace en automotive, op. Per saldo gaat onze business dus goed, maar de volumes zijn gedaald. En we moesten in de afgelopen tijd soms snel schakelen omdat de beschikbare ruimtes bij de carriers op Schiphol schaars en gewoon te duur waren. Dan moesten we uitwijken, naar Frankfurt bijvoorbeeld.”
Waar ben je trots op, als het over 2020 gaat?
“Dat wij, ondanks de ontstane situatie vanwege covid-19, in staat zijn geweest de business voort te zetten op een veilige manier. Mede dankzij al onze medewerkers, die zich ook in deze tijd verantwoordelijk gedragen. Dat wij als bedrijf enorme volumes in tijden van corona zonder vertraging konden uitleveren, is iets waar ik tevreden op terugkijk. Het was soms best spannend, maar het is steeds weer gelukt.”
En 2021 wordt het jaar van de verhuizing!
“Klopt, vorig jaar augustus is de bouw van ons nieuwe bedrijfspand op Schiphol Trade Park begonnen. Ondanks dat de bouw wat vertraging heeft opgelopen, verwachten we toch eind juni te verhuizen. Op Schiphol Trade Park ligt de lat erg hoog wat betreft duurzaamheid van de panden die er gebouwd worden. Dat leidde soms best tot discussie op het Japanse hoofdkantoor, maar iedereen zal blij zijn met het eindproduct. Het nieuwe pand is echt van deze tijd: zeer duurzaam, met zonnepanelen, ledverlichting en een uniek luchtverversingsysteem. Het zou mij niet verbazen als het als voorbeeld gaat dienen voor andere ontwikkelingen van Nippon wereldwijd. Naast het accent op duurzaamheid onderzoeken we waar processen geautomatiseerd en gerobotiseerd kunnen worden. Dat zijn onderwerpen waar Nippon Express al lange tijd vertrouwd mee is. De komende tijd gaan we nog meer stappen zetten in het digitaliseren van alle papierstromen. In forwarding gaat namelijk nog veel papier rond, dat kan echt minder. Daar werken wij hard aan.”
Wat is de komende tijd jullie grootste gamechanger?
“Onze klanten eisen continuïteit, kwaliteit én steeds meer flexibiliteit. Flexibel meeschakelen met klanten wordt onze grote gamechanger. Vroeger sloten we bijvoorbeeld contracten af voor vijf tot tien jaar. Nu zijn dat contracten voor drie jaar, soms twee en bij een verlenging in een enkel geval zelfs één jaar. We zullen de hele organisatie meer moeten inrichten op die grillige flexibiliteit. Wat dat inhoudt voor de toekomst? Ik denk dat we uiteindelijk van centraal aangestuurde warehouses naar decentrale, satelliet-achtige warehouses gaan, die direct kunnen inspelen op een klantvraag. Onder de huidige marktomstandigheden zouden wij voor maximale flexibiliteit misschien eerder een nieuw pand huren in plaats van een eigen pand ontwikkelen.”
Hoe kijk je naar de toekomst, los van alle onzekerheden?
Lachend: “Wij zijn ondernemend en zien altijd nieuwe kansen. Uiteraard zien wij de groei in de life sciences-sector en daar spelen we op Schiphol direct op in. Nu nog voor doorvoer maar misschien op korte termijn ook voor temperatuurgekoelde opslag. En verder houden we de gevolgen van de Brexit natuurlijk nauwlettend in de gaten. Wij zien daar veel nieuwe kansen doordat supplychains de komende tijd echt anders georganiseerd zullen moeten worden. Daar gaan wij een rol in spelen.”