“Het lijkt geneuzel, maar bij belichting draait alles om details”

  29 maart 2019  |    Interview

Van Mysteryland tot de EO Jongerendag: Chain op Business Park Amsterdam Osdorp regelt licht, audio en video. Commercieel manager Paul Chamalaun gedijt uitstekend bij uitersten. ‘Mijn werk? Creatief, een beetje gek doen en altijd vernieuwend.” In de tweede editie van SADC’s Faces – waarin medewerkers van SADC de mensen interviewen die op onze bedrijventerreinenw erken –  vertelde Paul Chamalaun zijn verhaal aan Arnoud van Wijk.

Chain is gespecialiseerd in licht,  audio en video. Commercieel manager Paul Chamalaun (34) geeft een tour door het enorme warehouse dat tot het dak vol staat met kisten, kabels en lampen. De heftruck rijdt af en aan en mannen testen verlichtingsopstellingen. Alles is getagd, van het kleinste kabeltje tot de duurste lamp. Uit de speakers klinken goeie beats. Leuke werkplek! “Boven op kantoor is het rustiger hoor, anders wordt er te weinig gewerkt.”

En inderdaad, geen housebeats in het kantoor, wel overal foto’s van tv-programma’s en evenementen. “Chain is betrokken bij tachtig procent van de tv-programma’s die in Nederland in een studio zijn opgenomen. Talkshows zoals De wereld draait door, RTL Boulevard en Buitenhof, grote producties zoals The Voice en EO Jongerendag. En evenementen, zo zijn we partner van TEDx Amsterdam. Die afwisseling houdt me scherp, ik kan er mijn creatieve ei in kwijt. Ik vergelijk mijn werk met mijn favoriete rapformatie De jeugd van tegenwoordig: creatief, een beetje gek doen en altijd vernieuwend.”

Tour du Jour
We hebben een gemeenschappelijke liefhebberij: wielrennen. Paul fietst drie keer per week. Het draait bij hem om de snelheid, een terrasje pikken tussendoor is er niet bij. “Ik ben begonnen om het welbekende kantoorbuikje in toom te houden. Inmiddels is het mijn vaste bezigheid om tot rust te komen en fit te blijven. Ik ga ieder jaar een paar keer in het buitenland fietsen. Deze zomer was ik bij een van mijn favoriete tv-programma’s: Tour du jour. Niet dat ik iets meekreeg hoor, ik heb alles opgenomen en later teruggekeken. Tijdens de opnames focus je toch mee op de techniek. Voordat ik elf jaar geleden bij Chain kwam, werkte ik als geluidstechnicus in theaters. Daardoor ken ik de basics. Speakers die je niet ziet, hoor je niet en als je de lamp niet ziet, sta je in de schaduw, zulke dingen. Altijd handig om te weten.” In zijn woonplaats Hilversum zitten veel klanten om de hoek en het is een ideale wieleruitvalsbasis. “Het liefst maak ik een rondje langs de Loosdrechtse Plassen en de Rondehoep. En als het waait ga ik naar de bossen richting Amerongen. Nederland is het mooist vanaf de fiets.”

Meer met minder
Digitalisering verandert zijn werk. “Er komen steeds meer online kanalen en die hebben kleinere studio’s nodig dan de tv. Wij hebben bijvoorbeeld de studio van Telegraaf Online gebouwd. Grote, beursgenoteerde bedrijven hebben steeds vaker een inhousestudio, die richten wij ook in. Zodat de directeur de medewerkers kan toespreken. Als directeur moet je er wel goed uit zien: staan de ogen er goed op, is de neus goed belicht of lijkt hij erg groot? Het lijkt geneuzel, maar in een studio draait alles om de details. Veel techniek is gericht op meer doen met minder mensen. Vijftien jaar terug manageden vier geluidsmensen de door elkaar kakelende menigte bij Het Lagerhuis. Vorig jaar was het programma voor de verkiezingen even terug op tv en toen regelde één persoon het geluid. Het mengpaneel schakelt zichzelf in en uit. Het is net als de zelfrijdende auto: af en toe moet je nog wel het stuur kunnen vasthouden.”