23 maart 2021 | Interview
Zijn passie voor marketing kan Joey Simmerman goed uitleven bij Somfy, waar hij verantwoordelijk is voor de marketing in Noord-Europa. Het Franse bedrijf, dat groot werd met elektrisch bedienbare rolluiken, loopt nu voorop in de smart control-markt.
Beginnen we met een korte omschrijving van je dagelijkse werk. Wat doe jij bij Somfy?
“Sinds juli 2020 werk ik bij Somfy als marketing director Noord-Europa.
Precies de baan voor mij: ik ben een gepassioneerd marketeer. Samen met mijn teamleden werk ik aan het optimale assortiment en de merkbeleving van het merk Somfy. Uitgangspunt hierbij is het leven van mensen makkelijker maken door het bieden van de juiste oplossingen. Onze innovatieve en technische producten regelen alles rond zon- en kunstlicht voor mensen in huizen en gebouwen. Denk aan automatische zonwering, raamdecoratie en rolluiken. Daarnaast bieden we een reeks aan beveiligingsproducten en alarmsystemen aan.”
Dus Somfy maakt producten die ons klusjes uit handen nemen?
“Precies! Het leven van mensen makkelijker maken zit in ons DNA. Somfy is in 1969 opgericht in Cluses, in de Franse Alpen. We begonnen als toeleverancier van de Zwitserse horloge-industrie. De daarvoor benodigde technische precisie ligt ten grondslag aan de ontwikkeling van de eerste buismotor. Zo’n elektrische motor in een buisvormige behuizing is ideaal om rolluiken mee te bedienen, dus hij sloeg meteen aan in de markt. Na die innovatie ging het zo goed met Somfy dat we kantoren in het buitenland konden openen. In snel tempo groeiden we uit tot de multinational die we vandaag de dag zijn.”
En dat allemaal dankzij een buismotor! Kun je zeggen dat Somfy een neus heeft voor de vraag van de markt, vóórdat die vraag er is?
“Somfy is eigenlijk altijd bezig geweest met smart homes. Die eerste buismotor werd ook al gemaakt om iets makkelijker te maken, namelijk het bedienen van rolluiken. Met elke innovatie gaan we een stap verder in het vereenvoudigen van het bedienen en automatiseren van motoren. Toen de smart technology opkwam, waren wij dus al in deze ontwikkeling meegegaan. Wij waren al smart voordat smart technology bestond. Daardoor hebben we enorm veel kennis in huis. Wij lopen nooit achter ontwikkelingen aan. We ontwikkelen liever zelf.”
Een gamechanger avant la lettre dus! Met welke gamechangers hebben jullie nu te maken?
“Wij bedienen Scandinavië, Benelux en Engeland in Noord-Europa. Deze regio heeft een van de snelst groeiende smart home-markten. Komt mede doordat de internetpenetratie hier zo hoog is. Zodra we weer meer uit huis zijn, zal beveiliging belangrijker worden. Door die sterke groei van smart homes, krijgen wij meer en meer te maken met de behoefte van eindgebruikers aan één manier om alles in huis te regelen. De smart home-markt heeft zich de afgelopen tien jaar snel ontwikkeld en er zijn veel spelers bijgekomen. Alle spelers hebben een eigen specialisme. Maar daar is de consument niet mee bezig, die wil één oplossing. Daarom vinden wij het belangrijk om door middel van partnerships alle producten te laten samensmelten tot één oplossing die voor iedereen toegankelijk is. Een mooi voorbeeld hiervan is de Apple Homekit-certificering van onze smart home-oplossingen. Daarmee kun je alle smart home-apparaten in huis met elkaar laten communiceren, ongeacht het merk, via je iPhone, iPad of Apple Watch. Alles gaat via één app. Goede onderlinge samenwerking leidt tot één groot ecosysteem.”
Met welke innovaties of nieuwe producten is Somfy op dit moment bezig?
“We zijn altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten die een huis slimmer en veiliger maken, op basis van de behoefte in de markt en met gebruik van de laatste trends. Wat je zeker kunt verwachten in de nabije toekomst zijn manieren om met een druk op de knop óf met het geven van een spraakcommando het hele huis in beweging te brengen.”
Heeft de coronacrisis, met in jullie regio ook lockdown op lockdown, nog een bepaalde invloed op Somfy?
“Het is een heel drukke tijd voor ons. Doordat mensen veel meer tijd thuis doorbrengen, focussen ze ook meer op het leven in en rond het huis. Juist daar bieden wij veel oplossingen, dus de vraag naar onze producten is sterk toegenomen. Door deze toenemende vraag en tegelijkertijd de minder stabiele toeleverantie van onderdelen, hebben we besloten om meer voorraden in het Noord-Europese magazijn in Hoofddorp op te slaan. Daarnaast investeren wij in nieuwe productielijnen op onze diverse productielocaties in de wereld.
Onze productontwikkeling in Frankrijk heeft geen onderbreking gehad door de pandemie. En hier gaat het werk ook gewoon door. Waar dat kan, werken medewerkers thuis. Voor mensen die alleen op de locaties kunnen werken, zijn maatregelen getroffen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Ik werk zelf vanaf kantoor als het nodig is. Als medewerkers thuis niet kunnen werken, bieden we de mogelijkheid om in een veilige omgeving op kantoor te werken. Denk aan mensen die niet thuis konden werken omdat hun kinderen niet naar school gingen of mensen die thuis niet genoeg ruimte hebben om te werken.”
Somfy is gevestigd op het bedrijventerrein De President in Hoofddorp. Wat bevalt je het meest aan jullie pand en de locatie? En is het pand op z’n Somfy’s uitgerust?
“De President is makkelijk te bereiken, vanuit ons kantoor hebben we een mooi uitzicht met veel groen. Ons kantoor is uiteraard uitgerust met Somfy’s nieuwste gebouwbeheersystemen. De verhouding tussen dag- en kunstlicht wordt volledig automatisch gestuurd. Uit recente studies blijkt dat de productiviteit van de medewerkers in een kantoorgebouw significant toeneemt bij optimaal daglichtmanagement. Dat én het zelf energieopwekkende klimaatbeheersingssysteem, leidt tot een optimaal werkklimaat. Zelfs bij de extreme temperaturen van vorig jaar zomer was het mogelijk een constante temperatuur van 22 graden te realiseren. Dat optimale werkklimaat, mijn collega’s om me heen, ik kijk er echt naar uit weer op kantoor te werken!”