8 april 2021 | Interview
Amsterdam inbusiness koppelt meer en meer buitenlandse bedrijven aan de Metropoolregio Amsterdam. Directeur Hilde van der Meer begrijpt het succes. “Bedrijven willen daar zijn waar het gebeurt, want dáár trekken ze talent aan.”
Amsterdam inbusiness is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amsterdam, Haarlemmermeer, Almere en Amstelveen. Het doel is dat buitenlandse bedrijven zich vestigen in de Metropoolregio Amsterdam. Amsterdam inbusiness helpt die bedrijven én hun medewerkers met het vinden van de wegen, de kansen en de mogelijkheden. Hilde van der Meer is directeur, ze werkt vanuit het Amsterdamse gemeentekantoor. Ze houdt zich bezig met alles wat met internationale economie te maken heeft en met de internationale ontwikkelingen die de economie in de regio beïnvloeden. Het team van Amsterdam inbusiness lobbyt, verbindt, denkt mee over creatieve oplossingen en is toekomstgericht.
Is de Metropoolregio Amsterdam in trek als vestigingsplek?
“Enorm, we zaten op ons hoogtepunt toen de pandemie uitbrak. Tien, vijftien jaar terug stond de regio minder hoog op de internationale lijstjes als het gaat om aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven. En nu zijn we een globaliseringswinnaar! Behalve internationale logistieke bedrijven en hoofdkantoren, is de regio ook in trek bij start-ups en scale-ups. Na de Brexit en de komst van de European Medicines Agency ook voor de life sciences.”
Kun je al iets zeggen over de gevolgen van de pandemie voor de toekomst?
“Een verandering in denken was al aan de gang, denk alleen maar aan duurzaamheid. Ik merk dat mensen, en dus ook bedrijven, door de crisis nog meer openstaan voor verandering. Bij mij zelf leidt de crisis ook tot een grote ommekeer in denken. Eerst was het: wat wil de wereld van ons? Nu is het: wat willen wij van de wereld? Het lijkt misschien alsof ik denk dat alles maakbaar is, maar dat klopt maar ten dele. Het is meer: hoe geef je vorm aan wat je van buiten kunt krijgen? Het mooie is dat Amsterdam een grote start-upcommunity heeft, die een enorme aantrekkingskracht uitoefent op buitenlandse bedrijven die willen groeien. Die komen graag naar Amsterdam. Kijk naar het Europese hoofdkantoor van Netflix. Vijf jaar geleden werkten daar tien mensen, nu honderden. Dat heeft een gunstig effect op de uitstraling van Amsterdam wereldwijd. Hetzelfde geldt voor de innovatieve status van Amsterdam. Daardoor staat de stad en dus ook de regio hoog op de lijstjes van innovatieve bedrijven wereldwijd die een vestiging in Europa willen. Bedrijven willen daar zijn waar het gebeurt en waar ze snel kunnen groeien. Daar trekken ze namelijk gemakkelijker talent aan. Dat betekent dat we de regio zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken, op wereld- en op lokaal niveau. Uitgangspunt in ons denken is de Metropoolregio als uniek duurzaam en innovatief ecosysteem. We maken nu heel gericht lijstjes met bedrijven die we graag in onze regio zouden willen hebben. Een ideaalbeeld dus.”
Zijn die factoren voor de reeds in de regio gevestigde bedrijven minder belangrijk?
“Nee, die zijn ook belangrijk, maar bij het aantrekkelijk houden van de regio voor de bedrijven die er al zitten, spelen ook andere aspecten een rol. Dat kan al gaan over hoe makkelijk en prettig medewerkers in de pauze een ommetje kunnen maken. Mijn collega’s en ik gebruiken inmiddels de Ommetje-app. Met je hele team lopen en al wandelend overleggen, dat werkt. Dat laatste heb ik ontdekt door het thuiswerken. Ik was al gek op mijn tuin, die is midden in de stad. Maar ik loop nu ook vaak door andere groene plekken in de stad, tijdens overleggen. Heerlijk. Steden, maar ook bedrijventerreinen moeten veel groener worden, zodat ze ook een recreatieve functie krijgen. Ik las laatst een artikel van een hersenchirurg die minimaal twintig minuten wandelen per dag aanbeveelt. Dat is hartstikke goed. Zelf heb ik door het thuiswerken een ander ritme, met een betere afwisseling tussen het naar schermen staren en andere dingen doen, zoals tuinieren en wandelen. Structureel zou ik drie dagen op kantoor willen werken en twee thuis. Het is belangrijk om alle aspecten die ertoe doen in het leven met elkaar te verbinden. Dat geldt ook voor de internationale economie in de Amsterdamse regio. Het draait om het verbeteren van de kwaliteit van leven, waarbij we economie en ecologie met elkaar verbinden.”