Nieuwe sfeer, ander elan

  5 juni 2016  |    Interview, Testimonial

Wat levert een verhuizing op?

Een gesprek met Gideon van der Dussen, directeur PTMD

Loop binnen bij PTMD (Pot en Mand) en je ziet het gelijk. Alle muren zwart, grote boeddhabeelden, waterfonteinen en uiteraard woonaccessoires. Hier zitten originele ondernemers die de zaak anders zien. Toch begint het verhaal van hun herlocatie zoals bij zoveel bedrijven. We leven 2006. Hun oude locatie, een verbouwde kas in Aalsmeer voldeed niet langer. Daarbij zou de Bloemenveiling Aalsmeer die plek liever anders willen inrichten. Samen met Jos van Opdorp, zijn zakenpartner en oprichter, is Gideon van der Dussen daarom op zoek gegaan naar een betere locatie.

Hoe kwam je erachter waar je moest zitten?
“We hebben eigenlijk eerst zelf wat locaties verkend. Gewoon met de auto rondgereden in de regio tussen de veiling en Schiphol. Later met een makelaar. Waar je dan op let? Hoe jouw concurrenten erbij zitten, waar je collegabedrijven zitten, hoe de ontsluiting is, eigenlijk meer boerenverstand. Zo hadden wij snel een aantal locaties in de regio op het oog. Daarna hebben we tekeningen opgevraagd bij de gemeente. Handig om te weten wat er nu speelt en wat straks eventueel verandert of er bij komt.”

“Daarna zijn we gesprekken gaan voeren met de verschillende verkopende partijen. Voor ons waren de gesprekken met de directie van Green Park Aalsmeer zeer prettig. Zij beloofde ons te ‘ontzorgen’ bij de hele transitie. Dat was voor ons belangrijk. Bouwen en verhuizen is zeker niet onze ‘core’ business. Dat heeft Green Park Aalsmeer uitstekend gedaan, kan ik wel zeggen. Wij hebben bij wijze van spreken geen ambtenaar gezien.”

 

Persoonlijke tip
“Een bouwkundig expert verdient zichzelf terug. Die had ik al bij de eerste bouwschetsen moeten inschakelen.”

 

Wat het heeft opgeleverd?
“Achteraf kan je zeggen dat we wellicht te vroeg waren. In 2007 begon de crisis net voelbaar te worden. In de jaren dat wij investeerden in nieuwbouw – vol het gas erop – ging overal om ons heen de voet op de rem. Wij gingen groter, onze concurrenten bonden in. Dat anticyclische was toeval, eigenlijk onbedoeld, maar eerlijk gezegd… de koers van ons bedrijf is daardoor zeer positief verlegd. Het heeft zelfs louterend gewerkt.”

 

“Alle ingrediënten zijn hier om er een succesvolle locatie van te maken.”

 

Wat veranderde er?
“We zagen na de verhuizing de omzet van onze cash-and-carry (voor de bloemisten en andere retailers) teruglopen en de omzet uit de showroom plus de omzet per retailer stijgen. Juist omdat wij op deze nieuwe locatie meer ruimte hadden, konden wij ons productaanbod hier verder uitbreiden en professioneel ten toon spreiden. Onze clientèle verschoof dan ook. Dankzij deze showroom werden wij als bedrijf serieuzer genomen. En die uitbreiding in tijden van crisis, dat viel op. Bedrijven wilden zaken doen met een winnaar.”

“Nog altijd komen de detaillisten bij ons. Maar een steeds groter deel van de omzet komt van internationale bedrijven. Een belangrijk deel van dat succes wordt verklaard door de ligging. Schiphol om de hoek. Buitenlandse inkopers uit Japan, Amerika, Koeweit, Turkije of Zuid-Afrika laten we zo invliegen voor een show of een demonstatie. En we zitten in Aalsmeer. Dat is een groot merk in binnen- en buitenland.”

Kan het succes nog groter?
“Altijd. Ik zou graag meer van dit soort type bedrijven zien die de stap wagen en zich hier komen vestigen. Samen kunnen we hier dan events zoals het Aalsmeer Open organiseren. Een dergelijk event is een samenwerkingsverband dat altijd extra klantverkeer genereert, direct of indirect. Samen wordt je daar beter van. Dan zijn die kavels in no time bebouwd. Met een aantrekkende economie en de nieuwe afslag die is ingepland, lijkt het mij tijd om snel te reageren.”