Rutges Cargo zet op nieuwe locatie op Schiphol Logistics Park ook in op logistiek

  3 juni 2020  |    Interview

In de lente-editie van het magazine Haarlemmermeer INTO business verscheen een artikel met Vincent van ’t Schip, eigenaar van Rutges Cargo Europe, gevestigd op Schiphol Logistics Park. Lees hieronder zijn verhaal.

‘Alles onder één dak’

Rutges Cargo Europe heeft begin februari een nieuw gebouwd pand op Schiphol Logistics Park in gebruik genomen. De schuin lopende zijmuur springt al vanaf de A4 in het oog. “We zitten met dit pand tegen de grens van toegestane bebouwing aan”, vertelt Vincent van ’t Schip, eigenaar van Rutges Cargo Europe. Dit heeft te maken met de start- en landingsbanen van Schiphol, waar bebouwing niet is toegestaan. Het buitenterrein is alleen bestemd voor het parkeren van trucks.

Feitelijk zitten er drie bedrijven in het pand. Rutges Cargo Europe, dat door Vincent in 2015 nieuw leven is ingeblazen na een faillissement, is gespecialiseerd in nationaal en internationaal transport van farmaceutische producten, high value (vooral elektronica) en een aparte tak voor aerospace en sensitive (kwetsbaar materiaal als satellieten en scanners) transport.

JM Logistics, waar Vincent sinds 2012 leiding aan geeft, zat tot voor kort in Nieuw-Vennep. Het internationaal georiënteerde bedrijf richt zich op oversized transport van voornamelijk agrarische machines. Beide bedrijven tellen totaal 122 medewerkers en 98 trucks: 58 voor Rutges Cargo en 40 voor JM Logistics

Truck & Trailer Service Schiphol tot slot is een zelfstandig opererend onderhoudsbedrijf, dat het volledige onderhoud van het eigen wagenpark en voor derden verzorgt en daarnaast ook verhuur en verkoop van materieel regelt.

Kroon op het werk
Rutges Cargo Europe heeft altijd een locatie op Schiphol gehad. Het bedrijf kende onder Vincent een moeilijke start. “Een onderneming gaat niet zo maar failliet. We moesten echt alle zeilen bijzetten. Als je dit dan kunt bekronen met een mooie zichtlocatie op Schiphol Logistics Park, dan ben je daar gepast trots op.”

Hoewel er niets mis was met de voormalige locaties aan de Prestwickweg op Schiphol-Zuidoost en op Spoorzicht in Nieuw-Vennep, besloot Vincent om naar een nieuw pand uit te kijken, waar hij de drie bedrijven kon huisvesten. “We wilden een stap naar groei maken, met name op logistiek gebied. Hier kun je alles onder één dak goed organiseren.”

Voorbereid op Brexit
Logistiek is een nieuwe activiteit voor Rutges Cargo Europe. Door 6.000 m² te bestempelen voor logistiek, kan het bedrijf bestaande en nieuwe klanten faciliteren. “Het is de bedoeling dat Rutges Cargo Europe een totaalspeler wordt. Je ziet dat de transportmarkt onder druk blijft staan en vaak op prijs gebaseerd is. Als je de logistiek goed kunt uitrollen, dan ben je een totaalspeler en kun je ook als partners met elkaar aan tafel zitten.”

Op het gebied van transport zijn de bedrijven van Vincent al aardig voorbereid op de Brexit. Het nieuwe pand biedt ook op dit vlak nieuwe mogelijkheden. “Als klanten overwegen om hun business in Engeland terug te zetten naar het vaste land, dan hebben wij hier de mogelijkheden voor om die klanten te faciliteren.”

Rotonde met een knipoog
Wie de Changiweg in Rozenburg op Schiphol Logistics Park inrijdt, komt aan het einde bij een rotonde uit. Het is als het ware een doodlopende weg. Veelal zijn het de trucks en medewerkers van Rutges Cargo Europe en JM Logistics die van deze unieke rotonde gebruik maken. “Ik heb aan SADC, de ontwikkelaar van dit bedrijventerrein, gevraagd of het mogelijk is dat wij de rotonde adopteren. Dit betekent dat we netjes het onderhoud zullen doen en dat we daar een bepaalde knipoog naar onze activiteiten aan geven. SADC heeft daar positief op gereageerd. We gaan nu die mogelijkheid verder bekijken.”