In de herfsteditie van het ondernemersmagazine Haarlemmermeer INTO business verscheen een interview met Carlo Brouwer van STULZ Groep. STULZ heeft recent intrek genomen in haar nieuwe pand op bedrijvenpark De President. Hieronder is het interview te lezen.
Een familiebedrijf om trots op te zijn!
Eind oktober is de officiële opening van het nieuwe bedrijfspand van STULZ GROEP B.V. Het Duitse familiebedrijf, gespecialiseerd in klimaatoplossingen, verhuist van Amstelveen naar Hoofddorp. Algemeen directeur Carlo Brouwer vertelt ons meer over het hoe en waarom van deze verhuizing, én over deze bijzondere onderneming.
“Dat ons nieuwe pand in de buurt van Schiphol moest liggen, was een harde voorwaarde van de familie Stulz”, start Carlo ons gesprek. “En daar voldoet dit pand op bedrijventerrein De President aan. Deze hoogwaardige locatie van SADC heeft een zeer goede nationale- en internationale bereikbaarheid en ligt op een prachtige zichtlocatie. Dat past bij ons, dat stijlvolle.”
Uit de jas gegroeid
Carlo gaat verder: “In Amstelveen waren we echt uit ons jasje gegroeid. Daar hadden we 2.500 m2 tot onze beschikking. Om onze klanten altijd op tijd van de door hun gevraagde producten te kunnen voorzien, houden we veel voorraad aan, dat kost dus ruimte.
Op deze kavel, waar we door een bevriende makelaar op werden geattendeerd, wordt in eerste instantie 6.000 m2 met ruim 3.000 m2 opslagruimte gebouwd. Met een optie tot een uitbreiding van nog eens 3.000 m2. Nou, dat besluit was uiteraard een no-brainer, die keuze was snel gemaakt. De overstap geeft ook wel aan welke groei onze onderneming doormaakt, zowel in activiteiten als in personeel. Op De President zijn we klaar voor onze toekomst, dat geeft rust.”
Precisiekoeling
STULZ GROEP B.V. is gespecialiseerd in high-end klimaatoplossingen. Het innovatieve bedrijf is er toonaangevend in en de activiteiten vallen uiteen in precisiekoeling, onder meer voor datacenters en telecom-installaties, en comfortkoeling als airco’s en luchtbehandelingskasten voor particulieren, instellingen en bedrijven.
STULZ heeft wereldwijd twintig dochterondernemingen, waarvan Nederland er een is, en werkt samen met partners in meer dan 140 landen. Daarnaast zijn ze nummer 1 importeur in Europa van Mitsubishi Heavy Industries. Hun klanten bevinden zich voornamelijk bij de knooppunten van datacenters in Frankfurt, Londen, Amsterdam en Parijs. In de vestiging van Hoofddorp komen 60 medewerkers te werken.
Duurzaamheidsbril
Carlo: “In onze producten zit iets tegenstrijdigs, vanuit de duurzaamheidsbril bezien. Het algemene beeld is dat onze producten energieslurpers zijn, over het energieverbruik van koeling van datacenters heeft iedereen wel een mening. Maar men gaat er ook van uit dat hun laptop, iPad en telefoon het altijd doet. Uiteraard denken wij ook heel erg na over duurzame oplossingen en vinden we die ook. Zo hebben we in de jaren ‘70 van de vorige eeuw al de systematiek van directe- en indirecte vrije koeling geïntroduceerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van natuurlijke in plaats van mechanische koeling,. Een prachtig voorbeeld van duurzame technologie die door onszelf werd ontwikkeld. Zo kijken we nog steeds naar productontwikkeling bij STULZ, waar het kan, gebeurt het duurzaam.” Zo is de nieuwe vestiging in Hoofddorp energie-efficiënt. Uiteraard door hun eigen duurzame klimaatoplossingen, maar ook door 1.200 zonnepanelen voor onder andere de laadpalen van de elektrische auto’s en de energievoorziening voor de warmtepompen.
Primeur in Hoofddorp
“Wat ook een mooie ontwikkeling is, is dat luchtbehandelingskasten hun energie steeds vaker uit warmtepompen krijgen”, gaat Carlo verder. “Het energieverbruik wordt daar ook steeds minder.
Dat is voor ons het samenkomen van werelden waar we al enorme expertise in hebben en waar we een grote rol in gaan spelen. Hierbij een primeur: die nieuwe toepassingen gaan we in Hoofddorp assembleren, nog een reden waarom we de uitbreiding in vierkante meters zochten.”
Stulzmannen zijn ras-ondernemers
“Alle vier de Stulzmannen zijn nog wereldwijd in de onderneming werkzaam en durf ik ras-ondernemers met een sterke eigen visie te noemen”, besluit Carlo, “inclusief ‘papa’ van 74. Dat kenmerkt ook de sfeer bij ons in Nederland, die is in alle opzichten familiair. Ik draag dat expliciet uit. Veel collega’s hebben lange dienstverbanden en zijn heel loyaal en trouw. Uiteraard knettert het ook wel eens, net als in een gezin, maar er is altijd ruimte om dingen te bespreken. We zeggen het niet vaak en zeker niet heel hard, maar het verhaal van STULZ is een verhaal om ontzettend trots op te zijn!”
Bron: INTO business