3 december 2020 | Interview
E-commerce uit Azië en onder andere de VS snel, efficiënt en digitaal verwerken, dat doet ViaEurope. Commercieel directeur Martijn Schneider ziet ViaEurope dan ook meer als technologiebedrijf dan als traditioneel logistiek bedrijf. Schiphol Logistics Park fungeert voor het bedrijf als community. ‘Veel van onze partners zitten in de directe omgeving.’
De plek op logistieke bedrijventerrein Schiphol Logistics Park is een strategische keuze, aldus Martijn Schneider, die bij ViaEurope verantwoordelijk is voor de sales en business development. Meer dan 1000 bedrijven uit Azië en onder andere de VS kiezen voor Nederland als de plek waarvandaan hun goederen gedistribueerd worden door Europa. Vanuit Schiphol zijn alle economische en industriële Europese hotspots binnen een dag te bereiken en in Nederland zijn de IT-mogelijkheden, ook voor de logistieke sector, eindeloos. ‘Naast het feit dat wij in een nieuw gebouw zitten met onze fysieke e-hub, het gedigitaliseerde warehouse, is het ook noodzakelijk dat wij in directe omgeving van het vliegveld zitten. Dagelijks komen er honderden zendingen binnen die moeten worden opgehaald bij de afhandelaars. Daarnaast fungeren we als digitale hub doordat we een directe dataverbinding hebben met alle afhandelaars en de vluchtinformatie van Schiphol, om zo een snelle en efficiënte afhandeling te kunnen garanderen, iets wat bij e-commerce een must is.’
Slimme logistieke oplossingen
ViaEurope is opgericht in 2015 om vrachtstromen, voornamelijk e-commerce vanuit Azië, maar bijvoorbeeld ook de Verenigde Staten, te digitaliseren en verbeteren, inclusief de inklaring ervan. Op Schiphol zit het hoofdkantoor en er zijn vestigingen in Luik, Berlijn en China. Martijn stuurt onder andere het salesteam aan in Shenzhen, China, de belangrijkste markt voor ViaEurope. ‘ViaEurope is geen traditioneel logistiek bedrijf. Het is een technologiebedrijf met slimme logistieke oplossingen. Het richt zich primair op inklaren, afhandelen en distributie van e-commercepakketten uit China en onder andere de VS naar Europa.’
Alles draait tegenwoordig om data. Dat is de reden dat ViaEurope zijn eigen portal heeft ontwikkeld, waarmee grote hoeveelheden data worden verwerkt. Zo is het hele proces van inklaren van goederen gedigitaliseerd. ‘Met de enorme groei van e-commercestromen ontstond de behoefte aan een nog grotere efficiency van het proces. Om deze reden hebben we inmiddels ons eigen sorteer- en verwerkingssysteem gebouwd, activiteiten die we vijf jaar geleden als start-up nog uitbesteedden. Het doel is om iedere stap van het logistieke proces te digitaliseren. Dat zorgt voor meer transparantie in de keten, wat uiteindelijk zal leiden tot een kwalitatief betere oplossing voor onze klanten.’
Snel schakelen
‘ViaEurope’s motto is: om meer te bereiken heb je niet per se meer mensen nodig. Met ons relatief kleine vaste team kunnen we snel schakelen in deze steeds veranderende markt. Onze flexibele schil is groot, zodat wij altijd direct kunnen opschalen indien nodig. Omdat digitalisering bij ons vooropstaat communiceren we bijvoorbeeld binnen ons team via Slack, een ideale tool om als remote team toch verbonden te zijn met elkaar en onze klanten. Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst ook wordt uitgebreid naar communicatie met onze partners. We willen graag aanhaken op alles wat e-commerce is, dus samenwerkingen op dit gebied gaan we graag aan. Maar de focus blijft op waar wij goed in zijn: het digitaliseren en slim verbeteren van deze e-commercestromen.’