28 juni 2021 | Interview
Op 11 mei 2020 zou FloriWorld zijn deuren openen: een interactieve toeristische indoorattractie, gericht op bloemen en planten. En toen kwam corona en werd alles uitgesteld. MT-leden Jet Brinkman en Silvia van den Aardweg laten zich niet kisten. “Dit is zo’n goed concept, alles klopt!”
Wat is FloriWorld?
Jet: “Een interactieve indoorattractie, gericht op bloemen en planten. De eerste wereldwijd. Voor toeristen, maar ook een plek waar de branche relaties uit de hele wereld op een heel nieuwe manier dit belangrijke Nederlandse exportproduct kan laten zien. Naast een toeristische attractie is FloriWorld ook een evenementenlocatie en een restaurant. Je kunt hier werken, lunchen, koffiedrinken met een collega. Het zit niet voor niets op een bedrijventerrein. Maar de attractie is de hoofdmoot.”
Ja, dat bedrijventerrein en het pand van FloriWorld, wat kunnen jullie daarover vertellen?
Silvia: “Het gebouw van FloriWorld maakt heel Green Park Aalsmeer leuk. Het is een kleurrijk pand: de felgekleurde stroken aan de buiten kant staan voor de bloembollenvelden in Nederland. FloriWorld is echt de eyecatcher in de omgeving. Het gebouw valt alvast op, nu de bezoekers nog!”
De keuze voor Green Park Aalsmeer ligt voor de hand
Silvia: “Ja, in Aalsmeer gebeurt het, op het gebied van bloemen. Hier is het hart van de sierteeltsector. Het bezoekerscentrum van Royal Flora Holland zit om de hoek, waardoor internationale bezoekers goed een combinatie kunnen maken met een bezoek aan FloriWorld. We focussen op verschillende bezoekers en we bieden ook combitickets aan met andere regionale attracties, zoals het Flower Art Museum en andere bezienswaardigheden in Aalsmeer.”
Wie bedacht FloriWorld en hoe ging het verder?
Jet: “FloriWorld is oorspronkelijk een idee van Waterdrinker, de groene groothandel in Aalsmeer. Het werd op een gegeven moment te groot voor Waterdrinker alleen, daarom werd het een initiatief van de hele sector. FloriWorld zoals het er nu staat is van Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en Dutch Experience Group. Die laatste regelt ook de exploitatie, die heeft ervoor gezorgd dat FloriWorld er zo uitziet en heeft de invulling bedacht. Daar zijn ze goed in: het is ook de naam achter de Heineken Experience en Afsluitdijk Wadden Center.”
Op wat voor manier is FloriWorld een gamechanger?
Silvia: “Het is met niets anders te vergelijken, het is iets compleet nieuws, wat je nergens op de wereld vindt. Er zijn veertien experienceruimten, met elk een heel ander karakter. En je ziet hier echte bloemen en planten, maar de belevenis is ook virtueel. Het is voor alle leeftijden interessant. Kinderen kunnen zich uitleven met de projecties in de zalen, maar ook door te knutselen en te spelen. Jongeren kunnen zich vergapen aan de speciale effecten én zich uitleven in de selfiespotrijke attractie. En voor volwassenen is het niet alleen visueel fantastisch, ze krijgen ook veel informatie en een inkijkje in aspecten van bloemen en planten waar ze in de meeste gevallen nog niets van wisten. Mensen gaan blij naar buiten en daar word ik ook blij van. We hoeven niet maanden te wachten om het resultaat van ons werk te zien, we zien het meteen: blije bezoekers!”
Jet: “Het gebouw is 3000 vierkante meter groot. De attractie beslaat het grootste deel, maar daarnaast is FloriWorld een evenementenlocatie en is er ruimte voor vergaderen, workshops, presentaties, maar ook private dining, bruiloften, recepties en congressen. Leuk hieraan is dat een bijeenkomst kan worden gecombineerd met een bezoek aan de attractie.”
Grote en zeer ongewenste gamechanger voor FloriWorld was corona.
Silvia: “Wij werken hier allebei sinds februari 2020 en waren keihard aan de slag voor de opening op 11 mei 2020. Door corona kon die niet doorgaan, we konden pas op 1 juli open. Maar er kwamen zo weinig mensen, het concept kwam niet tot zijn recht. Daarom zijn we in november weer dichtgegaan, maar er komt een fantastische opening aan, in 2021. En zodra de reisbeperkingen worden opgeheven staan de bussen met bezoekers weer voor de deur.”
Jet: “Doordat het aantal bezoekers veel lager was dan verwacht, konden we de attractie heel goed testen. Het heette aan het begin van 2020 nog niet zo, maar onze werkwijze was al grotendeels corona-proof. Bezoekers kopen een kaartje online of aan de kassa, met pin, we werkten met tijdslots. Ze bedienen de attractie zelf met een RFID-armbandje of een touchpennetje. In de attractie wordt alles continu schoongemaakt en er zijn volop desinfectiepunten.”
Silvia: “Het is hier zo ruim en groots opgezet, dat bezoekers niet dicht bij elkaar hoeven komen.”
Wat is jullie favoriete bloem?
Jet: “Ik vind een gloriosa altijd leuk, vanwege de mooie vorm.”
Silvia: “Een lathyrus, omdat hij zo lekker ruikt. Maar dan wel een grote bos graag.”
Floriworld heropent op 1 juli 2021.