2 mei 2016 | Blog
“The connectivity of Amsterdam is key to the success of our operations in Europe”. Dat zijn de woorden van de VP Global Customer Support van een groot Amerikaans aerospacebedrijf met hoofdkantoor in Dallas-Fort Worth en een vestiging in de Metropoolregio Amsterdam. Een van de fantastische testimonials voor onze regio die we hoorden tijdens onze reis naar Dallas-Fort Worth eerder deze maand onder leiding van onze voorzitter Adam Elzakalai, wethouder in de gemeente Haarlemmermeer.
10.000 directe banen
Een van de voornaamste redenen om naar Dallas af te reizen was het bezoek aan de MRO Americas: de belangrijkste beurs op het gebied van MRO (Maintenance Repair and Overhaul). MRO activiteiten vormen een belangrijk deel van het aerospace cluster in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Ongeveer 65% van de aerospace activiteiten in Nederland is MRO gerelateerd. Deze sector biedt meer dan 10.000 directe banen in de MRA, om nog maar niet te spreken van de indirecte werkgelegenheid aan o.a. logistiek dienstverleners.
Free of charge
Naast afspraken op de beurs en het organiseren van een ‘Amsterdam Trade Dinner’ bezochten we een aantal aerospacebedrijven met hoofdkantoor in Dallas-Fort Worth en een vestiging in de MRA, de ‘current investors’, zoals Bell Helicopter, Aviall en GE Aviation. Vaak hebben we al goede contacten met de lokale MRA vestiging en een bezoek aan het hoofdkantoor wordt dan vaak op prijs gesteld. Samen met het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA, onderdeel van Ministerie EZ) faciliteren we buitenlandse bedrijven bij hun vestiging of groei in Nederland, en in ons geval de MRA. De toverwoorden ‘free of charge’ openen dan al snel de deuren.
Meer bestemmingen, passagiers, vracht en bedrijven
Naast het NFIA vergezelde een collega van Schiphol Aviation Marketing ons die verantwoordelijk is voor het aantrekken van nieuwe airlines en bestemmingen naar Schiphol. Hij en zijn collega’s zorgen ervoor dat Schiphol zo ongeveer de meeste directe vluchten biedt over de hele wereld, vergeleken met andere Europese luchthavenregio’s. Begin 2016 stond de teller op 322 (helaas is Dallas net afgevallen). Hun doel is met name om het passagiersvolume te doen stijgen; de collega’s van Schiphol Cargo op hun beurt trekken meer vrachtstromen aan. Al dan niet vervoerd in de ‘belly’ van de passagiersvluchten. En zo is de driehoek compleet: meer bestemmingen, meer passagiers en vracht en meer bedrijvigheid in de regio.
Thermometer
Nederland, en de MRA in het bijzonder, staat al meer dan 400 jaar bekend om zijn expertise in handel en logistiek. Amsterdam Airport Schiphol viert dit jaar zijn 100e verjaardag. En ondanks de uitdagingen, zoals de stevige concurrentie uit Europa en het Midden Oosten van luchthavens en airlines, de wereldwijde overcapaciteit in de luchtvrachtsector presteert onze luchthaven goed. Het behouden en versterken van deze positie is grotendeels te danken aan de inspanningen van Schiphol zelf en homecarrier KLM. Ook wij dragen daar aan bij door onder andere regelmatig de thermometer in bedrijven te steken. Zijn ze nog tevreden? Wat zijn hun wensen en aanbevelingen? We mogen daarom best onszelf wat vaker op de schouders kloppen door mooie testimonials naar buiten te brengen.