‘Ik denk in oplossingen’

  5 augustus 2021  |    Interview

Shining star op Schiphol Logistics Park is Rapid Logistics. Het bedrijf bestaat sinds 1989 en directeur Michiel Rodermond is er vanaf het begin bij. “Toen al heel belangrijk en nu nog steeds: nee bestaat niet.”

“Op mijn zestiende ben ik van school gegaan en ik belandde meteen in de logistiek. Oké: we noemden het toen niet zo en de manier waarop was heel erg basic vergeleken met nu, maar ik bracht spullen van A naar B, en dat doen we nog steeds. Air courier, zo heette het wat ik deed in de jaren tachtig. Ik vloog dagelijks de wereld over, van hot naar her, met koerierzendingen. Zonde dat airmiles toen nog niet bestonden, want ik heb flinke afstanden afgelegd. Dit deed ik lange tijd, met een tussenpoos van een aantal jaar, aan het begin van de jaren negentig. Toen belandde ik op Bali, waar ik een handel in strand stoelen en parasols begon. Ik heb daar mijn vrouw leren kennen en ons eerste kind is daar geboren. Maar in 1995 begon het weer te kriebelen. Ik ging met mijn gezin terug naar Nederland om weer vrolijk verder te gaan in de logistiek.”

Complete service
“Rapid was toen een klein kantoortje, we waren met z’n drieën. Maar we dachten meteen groot: we verkochten niet alleen vervoer, we verkochten een complete service. Dus waren we 24/7 telefonisch bereikbaar en stonden we stand-by om binnen no time spullen te vervoeren naar het buitenland. We hadden zelfs een pool van mensen die binnen 45 minuten bepakt en bezakt op Schiphol klaar konden staan om het eerste het beste vliegtuig te pakken naar bijvoorbeeld Karachi, om aldaar een computer onderdeel af te leveren. Die complete service werkte, er werd gretig gebruikgemaakt van de eindeloze en creatieve oplossingen die wij boden. Een ding was toen en is nu nog steeds voor mij heel belangrijk: nee bestaat niet! Alles kan, maar men moet er wel wat voor overhebben!”

Springplank
“Met alles bedoel ik ook alles, niets was te gek. We hebben binnen vijftien uur 150.000 ruitenwissers van GE met spoed opgehaald in Frankrijk en direct met een koerier naar Detroit gevlogen. We vlogen babyolifanten vanuit Tanzania naar dierentuinen over de hele wereld. Hoe gekker, hoe beter. Maar die gekheid ging niet om dat uitzonderlijke vervoer, het ging ons erom een springplank te creëren waardoor we andere, minder urgente zendingen binnen konden harken, per lucht- en per zeevracht. Minder spectaculaire zendingen, maar wel noodzakelijke zendingen, waarmee we massa, of beter gezegd: volume konden creëren.”

Partners
“In 2007 konden wij onze naam Rapid Air Couriers veranderen in Rapid Logistics. In dat jaar mochten we namelijk de logistiek gaan ver zorgen voor een grote techreus. We kenden die klant al, hij kwam al bij ons voor urgent spoedtransport. En nu mochten we dus ook de lucht- en zeevracht verzorgen. Dat springplankeffect waar ik het over had! De klant had andere gedachten over het uitvoeren van de operatie en processen dan z’n vorige vervoerder en was toe aan iets ‘Rapids’. Door die samenwerking hebben we heel veel geleerd. De relatie met deze klant, eigenlijk met al onze klanten, is veel meer een partnerschap dan een ouderwetse klant-leverancierrelatie. En we zijn er als bedrijf flink door gegroeid. Hadden we in 2007 nog een kleine hal van 4000 vierkante meter, vandaag de dag hebben we ruim 35.000 vierkante meter.”

Deelstepjes
“Bij toeval belandde Rapid in de e-mobility, elektrische bikes en steps en marktpartijen wisten ons snel te vinden. Mijn zakenpartner René Hendriks is al een tijd in gesprek met Uber en Lime, die in Europese steden deelstepjes willen uitrollen. Als dat eenmaal rond is, zullen wij de steps naar de verschillende locaties brengen en ons ontfermen over de retourlogistiek. We onderhouden de steps en bikes dan op Schiphol.”

Oplossingen
“Verder denken we aan oplossingen voor stadsdistributie met e-voertuigen. Daar ligt een enorme groei, mede door de groei van e-commerce. Rondom de stad moeten centrale magazijnen komen, waar alle vervoerders goederen kunnen afleveren en retourgoederen kunnen afhalen. Rapid verzorgt de final mile en kamt de stad uit voor alle retourzendingen. Wij denken in oplossingen. In de Schipholregio is er een stroom probleem, dat weet iedereen die met Schiphol te maken heeft. Ik denk creatief na over hoe we dit kunnen oplossen en er liggen al plannen op tafel om dit probleem voor eens en voor altijd achter ons te laten.”

Lees het gehele artikel en andere artikelen in FACES