Groei Celieplant en Bouquetnet op Green Park Aalsmeer

  15 september 2015  |    Interview, Testimonial

Interview met John Celie, algemeen directeur Celieplant en Bouquetnet

“Die stap hadden we veel eerder moeten zetten.”

“Wij zitten inmiddels per 1 oktober al ruim één jaar op ons nieuwe adres, aan de Japanlaan op Green Park Aalsmeer. Op onze nieuwe bedrijfslocatie is ons volume behoorlijk gestegen. Hoe dat kan? In onze business – het leveren van snijbloemen en planten aan retailers in binnen- en met name buitenland – gaat het om efficiënte en duurzame bedrijfsprocessen. Ons nieuwe bedrijfspand heeft minder energie, service- en beheerkosten, onze logistiek is hier efficiënter en is het bedrijfsproces ook volledig duurzaam ingericht”, zo licht Celie in een open gesprek toe.

“Wij leveren jaarlijks miljoenen boeketten aan onze Retailers. Een efficiënt ingericht bedrijfsproces maakt dan nogal een verschil.”

green-park-aalsmeer-testimonial

Hoe kwam je op het idee om te verhuizen?
“Ons huurcontract liep af in 2014. We hebben daarom verschillende opties onderzocht. Opnieuw huren op de oude locatie, daar of op de Veiling een pand laten bouwen, verkassen naar een andere locatie, zoals bijvoorbeeld Venlo. Alles hebben we daarbij goed overwogen. Schiphol is naast de bloemenveiling Flora Holland ook een belangrijke logistieke hub in de bloemen business. Maar onze snijbloemen komen al lang niet allemaal meer uit Nederland, maar worden ook per vliegtuig uit het verre buitenland (Afrika en Zuid Amerika) geïmporteerd. Toch wilde wij niet te ver weg van de ‘bloemen Silicon Valley’ (de Veiling) zitten. Juist daar is de kennis van verpakken, veredelen, transport, laden, lossen en marketing ruimschoots voorhanden. Ook vonden we het belangrijk om op een goede A1 zichtlocatie met 24/7 laad- en losmogelijkheden ons nieuwe bedrijfspand in te richten. Greenpark Aalsmeer en de huidige locatie boden daarvoor de beste mogelijkheid.”

Dat lijkt me nogal een opgaaf ‘nieuwbouw’.
“Wij waren hier al even mee bezig, keken om ons heen hoe logistieke grootmachten het hadden ingericht. Daarnaast hebben wij ook een vastgoedadviseur in de hand genomen. Hij had al meer mensen geholpen bij de realisatie van een nieuwe werklocatie. Samen met hem en onze logistiek manager hebben we een sterkte- en zwakteanalyse gemaakt van de verschillende locaties en een business case met daarin de mogelijkheden en innovaties van nieuwbouw. Betonbouw paste het beste bij onze plannen om een energie neutraal, maar vooral ook duurzaam bedrijfspand te realiseren. Na de presentatie van een goed gedetailleerd plan was de Rabobank het met onze voorstellen eens. In de tijd van hogere financieringseisen is dit heel belangrijk. Daar komt bij dat de bedrijven Celieplant en Bouquetnet hier, zo echt een hun eigen gezicht konden krijgen.”

“Koets in; koets uit. We hebben over alles na kunnen denken.”

Is innovatie is op een nieuwe locatie makkelijker?
“Alle innovaties die wij hebben doorgevoerd in ons nieuwe pand, dragen bij aan een beter bedrijfsresultaat. Het betonnen gebouw heeft daarom dikke muren en een massief betonnen dak. Dat is koel in de zomer en warm in de winter (net als Kuehne + Nagel op Schiphol Logistics Park). Een ideaal klimaat voor de snijbloemen, dus we hebben niet hoeven investeren in een verwarmingsketel en gasaansluiting. De verwarming van het gebouw komt van de restwarmte van onze koeling. Ons bloemen afvalwater en het hemelwater hergebruiken wij voor het vullen van onze bloemenemmers. We spoelen onze toiletten ermee door en wassen onze handen hiermee. We scheiden 7 afvalstromen, waarvan er 5 volledig hergebruikt worden. Het dak van 10.600 M2 is voorzien van ruim 2.000 zonnepanelen. Hiermee voorzien we bijna volledig in onze eigen energie behoefte en zijn we dus echt energie neutraal Als ons wagenpark binnenkort elektrisch rijdt, hebben we in feite onze eigen tankstation. Wij zijn dan volledig CO2 neutraal en dit is steeds belangrijker voor alle ondernemers die willen investeren in de toekomst. Wij verwachten daarom dat vele collega’s in de toekomst snel zullen moeten volgen.“

“Echte verduurzaming loont, bij alles wat je onderneemt. Voor nu en zeker in de toekomst.”

Rinke van der Veen

Rinke van der Veen

Communicatiemanager, SADC

r.vanderveen@sadc.nl