Schiphol Logistics Park in Logistiek Vastgoed Nederland 2017

  15 mei 2017  |     Interview, Nieuws

Onlangs is de jaarlijkse publicatie Logistiek Vastgoed Nederland 2017 verschenen. met twee artikelen over Schiphol Logistics Park. Lees hieronder de publicatie over Schiphol Logistics Park (of bekijk de drukversie), en klik hier voor de publicatie over de ontwikkelingen van Somerset in het bijzonder.

Schiphol Logistics Park: voor groot en klein

Schiphol Logistics Park weerspiegelt de internationale economische opleving. Het logistieke bedrijventerrein van ruim 44 hectare aan de A4 en onder de rook van Schiphol mag zich in toenemende mate verheugen in de belangstelling van ontwikkelaars, beleggers en bedrijven. Het aantal nog uitgeefbare kavels, groot en klein, slinkt gestaag. De bereikbaarheid, de infrastructuur en de uitstraling van Schiphol Logistics Park (SLP) vallen bij geïnteresseerde partijen in de smaak.

‘Wij concentreren ons op dit moment op de ontwikkeling van de gebieden op SLP West. Aan de oostkant van het park is inmiddels alle grond – 31 ha – uitgegeven. Somerset en WDP hebben daar mooie ontwikkelingen, Kuehne+Nagel, Expeditors, InterXion en Rapid Logistics zijn volop in bedrijf of aan het bouwen’, zegt senior projectmanager Rini Schoutsen van SADC, de ontwikkelaar die de grond verkoopt aan bedrijven, beleggers en ontwikkelaars. ‘Met de start van de ontwikkeling van SLP West hebben we niet alleen mogelijkheden voor grote logistieke kavels, maar kunnen we ook kleinere percelen aanbieden. Verder is belangrijk dat SLP West ook terreinen heeft voor het stallen van bijvoorbeeld vrachtwagens of busjes. Daarin is het bedrijventerrein vrij uniek.’

Schop in de grond voor eerste vestiger
SLP West, net naast de aanvliegroute van de Kaagbaan’, wordt in twee fasen ontwikkeld, Noordzijde en Zuidzijde. SLP West Noordzijde is interessant voor bedrijven die in principe genoeg hebben aan een gebouw van 5.000 tot 8.000 m2 en een maximale bouwhoogte van 5 tot 10 meter. Niet alleen de kleinere logistieke ondernemingen komen dan in beeld, maar bijvoorbeeld ook koeriersbedrijven, cateraars, truckreparatiebedrijven, autoverhuurbedrijven, enzovoorts. Vrijwel allemaal business-to-business verbonden met Schiphol. Een van de eerste bedrijven die hier een bedrijfspand neerzet, is Durfort Vastgoed. Het logistieke pand wordt door bouwbedrijf Aan de Stegge gerealiseerd.

overzichtskaart-slp-met-logo-april-2017-nl-lr

SADC-salesmanager Anne Peters zegt:  ‘In augustus gaat de schop in de grond voor het bedrijfsgebouw, waarna ontwikkelaar Durfort in december dit jaar het pand zal opleveren aan de eindgebruiker. Montea wordt de uiteindelijke belegger en verhuurder. Eind april zijn we gestart met het aanleggen van de infrastructuur op West Noordzijde.’ In december komt er een vervoersbedrijf bij, dat vierkante meters nodig heeft voor het stallen van bussen. Ook die onderneming moet aan het eind van het jaar operationeel zijn.

Tempo
Op West Zuidzijde, aan de overkant van de N201, richt SADC zich op grootschaliger ontwikkelingen, die vergelijkbaar zijn met de ontwikkeling aan de oostkant van SLP. Grote logistieke hallen met hoogtes tot 15 meter, op kavels van 15.000 m m2 of meer waarvoor in totaal 9 ha bebouwbaar terrein beschikbaar is. Ook dit deel van de ontwikkeling heeft als extra asset ten opzichte van de meeste logistieke bedrijfsterreinen dat er hier circa 3 ha. beschikbaar is voor het stallen van vrachtauto’s, busjes en personenauto’s. In de loop van dit jaar wordt gestart met de infrastructurele werkzaam heden op dit terrein, of zoveel eerder als klanten dit nodig vinden. Op het gehele terrein SLP West kunnen in de toekomst ook de 25-meter-vrachtwagens (LZV’s of zeer lange vrachtwagens) uit de voeten. ‘Als we in dit tempo doorgaan, verwachten we in 2020 de laatste kavels op SLP te hebben verkocht’, aldus Schoutsen.

Duurzaam
Net als bij de andere projecten die SADC in verkoop heeft, ambieert SLP een duurzaam bedrijventerrein te zijn. De kennis die SADC in de afgelopen jaren op duurzaamheid en circulaire economie heeft opgedaan, wordt met ondernemers gedeeld. Zo worden zij maximaal ondersteund in keuzes om circulaire principes toe te passen in hun gebouwen. Dit heeft tot nu toe geresulteerd in de plaatsing van zonnepanelen op gebouwen, of de toepassing van WKO-installaties.

Groenzones
Schiphol Logistics Park wordt ingepast in bijzondere groenzones, waaronder het Ringdijkpark en het Geniepark. Het Ringdijkpark is een groene bufferzone tussen het bedrijvenpark en de aangrenzende woningen aan de Aalsmeerderdijk. Zo kijken de bewoners niet direct tegen het bedrijventerrein aan, en is het een prima plek voor recreatie of lunchpauze. Het Geniepark is aangelegd rondom het oostelijke deel van de Geniedijk, dat onderdeel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam en door UNESCO is benoemd tot Werelderfgoed. Salesmanager Peters: ‘We kunnen zeggen dat de logistieke bedrijvigheid op SLP wordt aangevuld met ontspanning, recreatie en cultuur. Een mooie combinatie.’

Kenmerken triple A-locatie Schiphol Logistics Park

  • Vanaf SLP is – via de Fokkerweg – het vrachtplatform van Schiphol in ca. vijf minuten bereikbaar
  • Ligging aan de A4 en met eigen op- en afrit aan de N201
  • Op enkele autominuten afstand van de A5 en de A9, die snel verbindt met de A2
  • Via de A5 direct verbonden met Haven Amsterdam
  • Eigen bushalte Rnet-lijn 340 (negentien uur per dag, zeven dagen per week)
  • Vlakbij toekomstig HOV-knooppunt Schiphol-Zuid
  • NS-station Hoofddorp per bus op vijf minuten afstand
  • Bereikbaar voor LZV-voertuigen
  • Modern parkmanagement
  • Gelegen in een groene omgeving

bestelbus-laden-dozen-shutterstock_366444488

Anne Peters

Salesmanager, SADC